SALÓ D'ANUBIS

o L'Acadèmia de Lilí i Danté
 

Gran Espectacle d'Òpera i Màgia

(Español) - (English)



(foto: © David Ruano / TNC)

 


Música de Joan Albert Amargós
Idea i llibret de Toni Rumbau
Direcció d'escena i dramatúrgia: Luca Valentino
Direcció musical: Joan Albert Amargós
Escenografia: José Menchero
Assessor màgia: Mag Lari

Il.luminació: Quico Gutiérrez
Vestuari: Raquel Bonillo
Orquestra: Grup Instrumental Barcelona 216
Relacions Internacionals: Dietrich Grosse
Producció executiva: Lola Davó- Bitó

Coproducció:
LA FANFARRA /FESTIVAL D'ÒPERA DE BUTXACA I NOVES CREACIONS/GRUP INSTRUMENTAL BARCELONA 216
Producció: LA FANFARRA S.L.

 

CONTACTE

 

Blog Salón de Anubis
 

Presentació

Argument

Repartiment

Llibret

Equip artístic

Notes sobre l'obra

 

EQUIP ARTÍSTIC

L'equip de Saló d'Anubis és el mateix que va crear el 2001 Euridice i els Titelles de Caront , la primera òpera de Toni Rumbau i Joan Albert Amargós: Luca Valentino en la direcció d'escena, José Menchero en l'escenografia, Quico Gutiérrez en la il.luminació i Dietrich Groose en la producció. Considerem que aquesta fidelitat a un mateix equip és una garantia per al resultat final del projecte i respòn al desig de repetir conjuntament una experiència que va ser molt excitosa.

Per a Saló d'Anubis , hem incorporat a l'equip al Mag Lari, un excel.lent artista que s'ha mostrat com una de figures emergents més interessants del moment actual de la màgia catalana. Pel que fa a la producció, comptarem amb la mà executiva de BITÓ produccions.


 
ANTECEDENTS


Després d'una primera òpera escrita conjuntament i estrenada l'any 2001 ( Euridice i els Titelles de Caront ), Joan Albert Amargós, Toni Rumbau i Luca Valentino decideixen tornar a col.laborar en un nou projecte operístic de cambra. El punt de partida sorgeix d'un mateix plantejament: la idea de creuar el gènere operístic amb un altre gènere teatral, buscant uns efectes interdisciplinars als quals l'òpera hi tendeix per pròpia naturalesa. En Euridice , el gènere escollit va ser el món dels titelles, prou conegut per Toni Rumbau. En el nou projecte de Saló d'Anubis , els gèneres creuats són igualment l'òpera amb el teatre de titelles (en les seves vessants més àmplies de teatre visual, objectes i titelles), el teatre d'ombres i la màgia d'escenari.

Considerem que un dels camins de renovació del gènere líric és precisament aquesta interacció amb altres llenguatges, gèneres i registres que ajuden a dotar l'òpera d'uns valors afegits capaços de connectar-la amb el públic actual. En efecte, la idea interdisciplinar es troba avui en dia al centre del debat artístic i cultural, davant la necessitat de donar una resposta expressiva a la complexitat d'un món que només es deixa representar des d'una pluralitat de perspectives complementàries. L'òpera, en ser un gènere de gèneres que per definició juga al creuament dels llenguatges escènics i artístics, s'adapta perfectament a aquestes necessitats de l'època, i molt en concret a aquest projecte interdisciplinar de voler creuar-la amb el món teatral de la màgia, els titelles i les ombres.

 

ELS ARTISTES


AMARGÓS

Joan Albert Amargós, compositor nascut a Barcelona, és sens dubte un dels músics espanyols actuals de més reputació. Instrumentista de piano i clarinet, ha composat obres de cambra i simfòniques i ha escrit per al cine, el teatre, la televisió i la dansa. La seva feina com a arreglista i orquestrador de tota mena de música posa de manifest la seva polivalència artística. Va ser fundador del grup “Música Urbana” amb el que va gravar dos discs i, recentment, amb el segell internacional “Harmonia M undi” ha editat en un CD el seu Concert per a Clarinet i Orquestra així com altres obres de cambra. Les seves obres més importants són: per a música de cambra, "Concert del Sud" per a violí, violoncel i orquestra; "Sonata per a dues guitarres" i "Sonata per a flauta i piano". Per a orquestra: "Variacions per a orquestra" (1981), "Concert per a clarinet i orquestra" (1995) i "Los Tarantos" (ballet, 1985). Per a orquestra i cor: "Requiem Flamenco" (per a Mario Maya, 1993) i "Cantata de la Terra" (1992). Per a teatre, ha escrit la música per a les obres "Pigmalión" (amb Dagoll Dagom), "Tierra de Nadie" (María Rovira, New York) i "La Luna de Valencia" de J.Salom. Per al cine ha col.laborat amb els directors Bigas Luna, Jaime Camino, Gonzalo Herralde, entre altres. Ha realitzat arranjaments musicals per a Alfredo Kraus, Joan Manel Serrat, Plácido Domingo, Mayte Martin, Camarón de la Isla, Paco de Lucía, Montserrat Caballé, Amancio Prada, Los Sabandeños, Mecano, Cómplices, Ana Belén, Miguel Ríos, Tontxu, José Mª Cano, Tomatito, etc. Ha rebut el 1º Premio de Composición para Big Band de "Jazz Contemporáneo" (Madrid 1988), el premi al "Mejor Disco del Año" amb Carles Benavent i el Premio "Altaveu" (1996) a la seva trajectòria musical amb projecció internacional. Per a TV ha realitzat composicions simfòniques per a la clausura dels Jocs Olímpics de Barcelona 92 dirigint la Orquestra Ciutat de Barcelona. En el terreny de l’òpera, ha fet la música de “Eurídice i els Titelles de Caront” junt amb Toni Rumbau (llibret), estrenada el Grec 2001.

 

 

RUMBAU

 

Toni Rumbau. Escriptor i titellaire nascut el 1949 a Barcelona. Estudis al Liceu Francès de Barcelona. Llicenciat en Filologia, especialitat de Literatura Española, Universitat de Barcelona. Viatges a Itàlia, Turquia, Iran i Afganistán durant 1972. Insal.lat a Dinamarca l’any 1972 i resident a Lisboa, Portugal (1974-75).  Funda el 1976 a Barcelona la companyia La Fanfarra de Teatre de Marionetes, amb Mariona Masgrau i Eugenio Navarro. Crea el personatge de Malic, l’Aventurer Ibèric, protagonista de les primeres obres de La Fanfarra i que més endavant donarà nom al Teatre Malic.  Autor dels guions de la companyia durant la seva primera etapa, fins el 1992. Amb A Dues Mans” i amb altres espectacles de La Fanfarra, ha recorregut el món sencer, actuant per tota Europa, Escandinàvia, el Marroc, Egipte, Líban, Turquia, Pakistán, Índia, La Xina, Rússia, Brasil i Argentina. El 1984 obre amb La Fanfarra el Teatre Malic de Barcelona, sala alternativa pionera de tot el país. Des del 1992 es fa càrrec de la direcció artística del mateix. El Teatre Malic reb el Premi Especial de la Crítica (1991), el Premi Ciutat de Barcelona de Teatre (1992) i el Premi Fad (un Aplaudiment, el 1993). El 1999 estrena l’obra “L’Ombra i el Doble” al Festival d’Estiu de Barcelona (Grec’99). El 2001 estrena l’òpera “Eurídice i els Titelles de Caront” de la que és autor del llibret, amb música de Joan Albert Amargós (Festival Grec’2001). L’octubre de 2002 publica la seva primera novel.la “La Catedral de las Ruinas”, editada per Arola Editores. El desembre del 2002 tanca el Teatre Malic per dedicar-se més intensament a la creació i a la literatura. Es mermbre fundador de la Xarxa Ombres et Marionnettes de la Méditerranné, en la que hi participen les següents ciutats: Beirut, Túnis, Istambul, Lyon i Barcelona. El setembre i octubre de 2003, artista convidat (Fellow) per la Fundació Bogliasco (Centro di Studi per le Arte e la Leteratura de la Liguria, Italia), per escriure el llibret d’òpera "Doble Sombra", projecte a realitzar amb el compositor italià Federico Ermirio i el director d’escena Luca Valentino. L’estiu de 2003 escriu el text per a una cantata “L’Assamblea dels Infants” encàrreg de l’Auditori de Barcelona sobre el tema de la Pau i per a ser estrenada la temporada 2004-2005 amb música de Joan Albert Amargós. Actualment és director del Festival d´Òpera de Butxaca i Noves Creacions junt amb Dietrich Grosse. Autor del llibret “El Saló d’Anubis” amb música de Joan Albert Amargós. Estrena: novembre 2006. L’octubre de 2005 s’ha presentat el seu llibre “Fumar en Pipa o la Retorta de los Sueños”, amb fotografies d’Albert Fortuny, publicat per Arola Editors.

 

BARCELONA 216

El grup instrumental Barcelona 216 se es va fundar l'any 1985 a arran d'una proposta que l'"Associació Catalana de Compositors" va fer a Ernest Martinez Izquierdo amb la finalitat d'estrenar obres dels compositors més joves de la mateixa associació. Més tard, junt amb David Albet, Barcelona 216 decideix ampliar el seu repertori amb obres d’autors de la resta del panorama internacional, a la vegada que es marquen com a objectiu la difusió de la música del segle XX i, especalment, la promoció d’autors mitjançant obres d’encàrrec i estrenes absolutes. Barcelona 216 és, fins el 2000, orquestra associada al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona. Treballa en la producció de programes propis per a la seva temporada estable de concerts a Barcelona, amb intercanvis amb altres formacions musicals nacionals i internacionals, i en produccions amb institucions i companyies d’altres àmbits artístics: les companyies de dansa DANAT DANZA i TRÀNSIT, la companyia OPERA METROPOLITANA, el GRAN TEATRE DEL LICEU, el IRCAM- Centro Georges Pompidou de París, l'escriptora LLUÏSA CUNILLÉ y les directores ROSA NOVELL i CARLOTA SUBIRÓS. Barcelona 216 ha enregistrat amb els segells discogràfics següents: HyadesArts, Discmedi i Stradivarius (amb l’obra completa de cambra del compositor Robert Gerhard). Des de la seva fundació ha tingut l’ocasió de participar en nombrosos festivals i cicles de concerts com la Bienal de Zàgreb, el Holland Festival, l’Ars Musica de Brusel.les, el Festival Musique Aujourd’hui d’Estrasburg, els Festivals Internacionals d’Alacant i Torroella de Montgrí, la Quincena Musical Donostiarra, el Festival d’Estiu Grec de Barcelona y el Festival de Músiques Contemporànies de Barcelona. L’any 2000 el Grup Barcelona 216 reb el Premi Ciutat de Barcelona de Música per la seva trajectòria de difusió del repertori contemporani.

 

 

 

LUCA VALENTINO

Luca Valentino, director d’escena italià bàsicament especialitzat en teatre líric. Professor titular d’interpretació al Conservatori de Música de la ciutat d’Alessandria, Itàlia. Llicenciat en Filosofia i Literatura Italiana per la Universitat de Torino, va fer la seva tesi doctoral sobre el teatre d’ Alberto Savinio, un treball d’enorme interès que ha estat publicat amb el títol de "L'Arte Impura - Percorsi e tematiche del teatro di Alberto Savinio" i que ha rebut el premi Silvio D'Amico'92 concedit per l’Istituto del Dramma Italiano. Ha posat en escena diverses obres de Savinio ("La nostra anima", "Il suo nome" i "La famiglia Mastinu") així com l’òpera de Savinio "Orfeo Vedovo", realitzada per encàrrec del Festival d’Òpera de Butxaca de Barcelona, junt amb l’òpera curta de Paul Hindemith "Hin und Zurük". També ha posat en escena les obres musicals de Savinio "Les chants de la mi-mort" i "Vita dell'Uomo". Ha dirigit les següents òperes i obres musicals: "L'histoire du soldat" per al Teatro Regio di Torino i el Festival d’Òpera de Butxaca de Barcelona, "La Cenerentola" de Rossini per al Teatro Comunale de Alessandria, "La passion selon Sade" de Bussotti (Alessandria i L'Aja), "Les Bavards" d’Offenbach per a l’Opera Mobile de Amberes (Bèlgica), "Il piccolo spazzacamino" de Britten (Alessandria), "Turandot" per al Teatro Comunale de Jesi amb Claudio Cinelli i "Il Paratajo" de Niccolò Jommelli amb llibret de Charles- François Clément al Festival de Opera de Barga, Itàlia. Luca Valentino ha treballat també assíduament en el teate de marionetes, amb distintes posades en escena i col.laboracions. Amb Toni Rumbau ha dirigit les obres "L’Ombra i el Doble” estrenada al Teatre Malic durant el Festival d’estiu de Barcelona Grec'99, i l’òpera “Euridice i els Titelles de Caront”, amb música de Joan Albert Amargós, durant el Grec’2001 a Barcelona.

 

JOSÉ MENCHERO

José Menchero, Lleó 1956. Estudis de Belles Arts a París, on s´especialitza com a pintor i escenògraf. S’instal.la el 1984 a Barcelona. És soci fundador de la companyia Danat Dansa amb la que treballa durant dotze anys realitzant totes les seves escenografies. El 1994 rep la medalla de plata al mèrit en les Belles Arts, concedida per la seva aportació com escenògraf a la dansa. Actualment treballa amb la companyia Lanònima Imperial i col.labora habitualment amb la companyia La Fanfarra. Com a pintor, ha exposat a Barcelona, Madrid, Sabadell, Toulouse, Nice, Basilea i molt especialment a Frankfurt. Algunes de les seves escenografies per a Danat Danza són: “El futuro ya no es lo que era” (1984). “Herbst - La tardor” (1985), “Splitter-Esquirlas” (1987), “El cielo está enladrillado” (1990) o “Tiempo de hielo” (1993). Per a Lanònima Imperial podem citar el seu treball a “Litúrgia de somni i foc” (2000). I per la Fanfarra “La capsa de joguines” (2001), “Eurídice” (2001). Entre les seves últimes produccions destaquem, el 2004, “La mirada del otro” i “Orfeo” (Lanònima Imperial) i “El despertar de les passions” (la Fanfarra) i el 2005, “Entre hombres” (Lanònima Imperial) i “La Mar de Formas” (Lanònima Imperial).

 

 

 

Contact and management:

Dietrich Grosse -Toni Rumbau

CITART – Centre d'Iniciatives del Teatre de les Arts S.L.

La Rambla, 75, 1º

08002 Barcelona

tel 933 100 117- 933 018 485

fax 933 176 229

email:

dietrichgrosse@mondigromax.com

tonirumbau@gmail.com

 

t back